fbpx
Skip to content

Meditatia si Yoga: 2 tehnici de relaxare

Am mai scris despre meditatie, despre antrenament si control mental si as vrea sa va dau un instrument de relaxare a corpului si a mintii din literatura yoga.

Când te așezi să meditezi, mintea ta se” așează” odata cu tine? Dacă răspunsul este un „Nu” răsunător, vinovatul cel mai probabil este tensiunea. Atâta timp cât sistemul tău nervos este pe modul accelerat și corpul tău este încărcat de tensiune, mintea ta va sări de la un gând la altul. Daca actionezi asupra corpului si reusesti sa il calmezi, mintea urmează exemplul, devenind relaxata. Atunci ești gata să meditezi. Acesta este motivul pentru care profesorii experimentați îi sfătuiesc pe elevii lor să prefațeze meditația cu o practică de relaxare sistematică si progresiva a corpului.

Din istorie

Textele de yoga conțin o serie de astfel de tehnici, unele datând din perioada vedică – 2000 î.e.n. sau chiar mai devreme. Cele mai vechi și mai subtile dintre aceste practici provin din școala jñana yoga și implică calmarea sistemului nervos prin practicarea non-atașamentului. Acum imaginați-vă alergând pe cursa de 100 de metri sprint si acest lucru creează tensiune în corpul vostru. Eliberând atașamentele, dorințele și îngrijorările voastre. Veti observa ca intervine o stare de relaxare. Cu toate acestea, majoritatea dintre noi, nu avem un control suficient de bun asupra minții noastre pentru a ne relaxa corpul pur și simplu, detasandu-ne de gândurile noastre si asta cu siguranta a reprezentat o problemă pentru potențialii meditatori încă din anul 600 î.Hr.. Atunci relaxarea sistematică si tehnici care vizează relaxarea musculara și sistemul nervos și-au făcut prima apariție. Una dintre cele mai simple tehnici implica relaxarea mușchilor scheletici si calmarea sistemul nervos, in urma caruia intervine energizarea ușoara  atât a corpului, cât și a mintii.

Dacă vreti sa  încercați timp de cateva minute, nu vă lăsați mintea să rătăcească în timp ce călătoriți prin corp, relaxându-vă progresiv mușchii și liniștind sistemul nervos, pastrati atentia pe respiratie pana cand reusiti sa o tineti  acolo de la început până la sfârșit.

Tehnica de meditatie

Culcă-te în postura cadavrului și închide ochii. Lasa respirația să curgă prin nări încet, profund și lin.

Relaxeaza mental vârful capului, fruntea, sprâncenele, spațiu dintre sprâncene, ochii, pleoapele, obrajii și nasul. Apoi inspiră si expira abdominal, complet, de patru ori.

Relaxeaza mental gura si progresiv, maxilarul, bărbia, gâtul, umerii, brațele,antebratele, încheieturile mâinilor, degetele si imagineaza-ti cum curge tensiunea prin varfurile degetelor. Imagineza-ti ca și cum ai inspira din vârful degetelor, în sus, pe brațe, umeri și în nări și expira până la vârfurile degetelor. Respiră complet in acest fel de patru ori.

Extinde relaxarea spre partea superioară a spatelui apoi cuprinde și pieptul. Concentreazate apoi în centrul pieptului, inspira si expira  complet de patru ori.

Relaxeaza-ti apoi stomacul, abdomenul, partea inferioară a spatelui, șoldurile, coapsele, genunchii, gambele, gleznele, talpile și degetele de la picioare. Apoi expiră ca și cum tot corpul tău expiră și inspiră de parcă tot corpul tău inspiră. Expira tensiunea, grijile și anxietățile. Inspira energie vitală, liniște și relaxare. Expira și inspira complet de patru ori.

Expira tensiunea, grijile și anxietățile.

Acum lasă-ți mintea să se odihnească în fluxul calm și senin al respirației. După un minut sau două, fie deschide încet și ușor ochii, fie mai stai acolo aprofundand starea meditativa.

Succes! Sper sa va ajute aceasta simpla tehnica de relaxare.

 

Te ar mai putea interesa: