fbpx
Skip to content

YOGA – Înțelepciune – Crestere Spirituala

Pas cu pas apare calea!

O barcă este legată de un stâlp robust din lemn.  Valurile marii ridica si coboara  barca si o leagana usor. Ocazional, un val mai mare ridica barca, aruncând-o în miscari mai ample. În ciuda acestui fapt, ancorarea se menține fermă, iar barca ramane legata de stalp.

Te odihnești în barca. Ochii tăi sunt închiși și la început ești atent la mișcările sale. Pe măsură ce centrul de greutate al bărcii se schimbă, corpul tău reacționează și mintea ta analizează semnele următoarei ondulații. Dar ai legat ferm coarda și te obișnuiești cu mișcările ritmice. Încrederea ta crește și te simți sigur de ancorarea ta. Te relaxezi.

Imaginea relaxării într-o barcă legată în ape neliniștite este o metaforă interesantă pentru procesul de conștientizare a respirației, care este un fel de ancorare mentală. Când îți ții atenția asupra respirației, conștiința ta este ancorată. Valurile și curenții de gândire continuă să creeze senzații de mișcare în minte, dar o concentrare constantă asupra respirației împiedică aceste provocări mentale să vă perturbe echilibrul. Urmăriți mintea care urmărește respirația.

Imi place mult aceasta metafora a barcii legată în ape neliniștite ce exprima elocvent  procesul de conștientizare a respirației, care este un fel de ancorare mentală.

Respirație pentru auto-compasiune și o minte concentrată

Cum se consolidează concentrarea pe respirație? Învățarea de a va urmări respirația și de a vă împiedica atenția să se îndepărteze spre gândurile disturbatoare este un proces de antrenament interior. Voi incerca sa  prezint câteva dintre etapele importante ale acestei practici, asa cum mi-au fost predate si cum le-am experimentat si eu.

La fel ca multe dintre procesele interne din corpul nostru, respirația vibreaza, pulsează la fel ca si inima. Fiecare respirație este un puls. Acordarea pulsului respirației și urmărirea ei din nou și din nou este fundamentul conștientizării respirației.

Pulsul respirației este lent. În medie, inima pulsează de 70 de ori într-un minut, respirația pulsează doar de 16 ori. În timpul relaxării și meditației, pulsul poate încetini până la 5 sau si mai puține respirații pe minut. Cu toate acestea, pulsarea ritmică a respirației te leagă de un curent profund de energie, menținând integritatea corpului și a minții.

Conștientizarea respirației începe prin a acorda atenție în timpul meditației  mișcării lente a abdomenului pe măsură ce inspiri și expiri.  Acest lucru este destul de dificil la inceput, mintea este activă și gândurile se mișcă mult mai rapid decât respirația – viteza respirației se simte enervant de lentă în comparație cu viteza gândirii.

Acest act de concentrare poate părea chiar plictisitor la început, dar procesul de a observa respirația influențează mintea. Pe măsură ce observi respirația, ritmul frenetic al gândirii este treptat diminuat și se dezvoltă o concentrare calmă. Fiecare expirație devine relaxantă și fiecare inspirație  devine  hrănitoare.

Odată ce mintea a început să urmărească ritmul lent al  respirației, atunci poate incepe „modelarea” ei prin miscari ale corpului, astfel încât tensiunile fizice și mentale care au alterat respirația să poată fi ușurate și înlocuite de o respirație profundă, care curge.

Procesul de a da respirației o nouă formă necesită timp și perseverenta. In timp dezvoltăm o respirație diafragmatică puternică. Posturile din yoga ajută la eliberarea mușchilor respirației. Posturile creează spontan o respirație puternică care poate fi ușor întreținută în timpul meditației. Printre cele mai eficiente posturi se numără o combinație de extinderi toracice, întinderi laterale, întărirea muschilor abdominali, îndoiri înainte, răsuciri și posturile  inversate. Cu alte cuvinte, o rutină de yoga echilibrată întărește automat respirația.

Acest instinct, desigur, a funcționat tot timpul. De fapt, suntem conștienți de respirație doar pentru perioade foarte scurte de timp într-o zi plină. Respirația curge indiferent dacă ne acordăm atenție sau nu.

În timpul meditației, concentrarea pe respirație trebuie învățată ca lecție esențială. Nu vă lăsați mintea să rătăcească. Pentru ca respirația curge fără efort, va fi foarte tentant să faceti altceva cu atenția voastra. Dar urmariti fiecare respirație și fiti atent la tranziția de la o respirație la alta. Acest lucru va va întări mintea și va crește distincția între gândurile aleatorii și fluxul de conștientizare.

Primul principiu

Simțiți fluxul respirației. Creati senzație în nări. Tradiția yoga acordă o valoare foarte mare utilizării acestei senzații ca punct central al practicii meditației, pentru stabilirea unei minți stabile.

 

Mentine-ti atenția asupra respirației care va atinge  nările, o simțiți trecând încet pe  acolo, iar și iar. Pe măsură ce ați atins o stare relativ pasivă, veți descoperi că aproape toată conștientizarea dumneavoastra poate fi dată senzației respirației care trece prin nări.

Rămâneți cu această senzație prin tranzițiile care duc de la o respirație la alta, în ciuda fiecărei distrageri a atenției voastre. Rămâneți concentrat timp de câteva minute în acest fel. Treptat, veți experimenta o liniște în mintea voastră pe care nu ați experimentat-o ​​până acum. Acesta este începutul stabilității mentale – și, deși este departe de sfârșitul călătoriei, este un semn bun al progresului.

Pastrandu-va conștiința asupra senzației  respirației prin nări, ați intrat în barca minții. Dar acum vă veți apropia mai mult  ca niciodată de valurile și curenții minții. Aceste valuri și curenți vă vor ridica mintea pe creste de excitare, o vor coborî, o vor arunca în furtuni de emoție și o vor întoarce mai întâi către o dorință și apoi către alta.Uneori va fi dificil să va păstrati stabilitatea si veti vrea sa renuntati.

Al doilea principiu

tehnici de relepatie

Observarea, ascultarea gândurilor și emoțiilor care apar, acceptarea si  iubirea lor ajuta enorm. În momentele de ură de sine sau frustrare, ne dorim adesea să putem scăpa de gândurile și sentimentele noastre.

Este nevoie, uneori, de un mare curaj să ne abținem de la a ne urî propriile gânduri și emoții.

In cartea unui calugar explica foarte fumos ce putem face cu un sentiment de furie, cum putem medita asupra lui?

Nu puteti privi furia ca pe ceva strain cu care trebuie sa luptati pentru al indeparta, eu sunt mania. Pentru ca eu sunt mania, trebuie sa ma descurc cu furia mea cu grija, cu iubire, cu non-violenta, ca si cum as avea o sora sau un frate mai mic. Daca anihilati furia, va anihilati pe voi insiva.

Așadar, al doilea principiu de reținut este să arăți compasiune, înțelegere și iertare față de forțele minții care îți tulbură concentrarea.

Al treilea principiu

Cel mai frecvent valurile sunt minore: „Ce miros?” “Cât este ceasul?” „Mi-e sete.” incep tot felul de ‘mancarimi’. Toate acestea sunt valuri trecătoare.

Acesta este al treilea principiu: barca este cu siguranță miscata, dar valurile trec. Acesta nu este un principiu ușor de reținut. Cu toții suntem prea obișnuiți să ne identificam cu unele gânduri, cand te fapt trebuie doar sa le acceptam si sa le lasam sa treaca, sa le observam dintr-un punct de vedere exterior, pastrand atentia pe respiratie.  Gândurile sunt familiare, conștientizarea respirației nu, de aici aceasta tendinta. Deschidem noi drumuri atunci când ne accesam centrul conștientizării.

Vom continua sa vorbim despre barca noastra in bataia valurilor intr-un articol viitor.